Skräppisivuni yksinkertaistuvat päivä päivältä, mutta tällä kertaa tuntui, että tässä oli jo riittävästi.
Tästä blogista
▼
perjantai 28. helmikuuta 2014
torstai 27. helmikuuta 2014
Gellitaustoja korteissa - vihreitä vivahteita
Tässä muutama samalla tekniikalla tehty yksinkertainen kortti. Taustalla gelli platella tehtyjä kokeiluja ja päälle on embossattu kuva joko valkoisella tai mustalla embossausjauheella.
xzcz
keskiviikko 26. helmikuuta 2014
P*skarteluhaaste #222 - Bingo
P*skiksessa oli BINGO-päivä ja taas monta hyvää riviä... Tänään mentiin rivillä Valkoinen - X (sydän) - stanssi. Kiitos Millalle stanssin lainaamisesta....
tiistai 25. helmikuuta 2014
Lentävä tyttönen
Olen kunnostautunut hyvin silppujen tuhoamisessa viimeisen kuukauden aikana. Tekniikka on ollut pääosin korteissa sama. 3cm suikaleita papereista ja niistä viirejä kortteihin taustaan. Tällä kertaa viirit saivat kaveriksi mustavalkoiseksi väritetyn Gorjuksen.
maanantai 24. helmikuuta 2014
Anun Putiikit DT: Leimailun Aakkoset
Moni aloitteleva askartelija on pyörällään päästään erilaisten aineiden ja välineiden viidakossa. Lupasin Anulle tehdä muutaman artikkelin leimailun perusteista. Eli tänään tutustutaan leimasimiin, musteisiin ja tarvikkeisiin!
Leimasimia on myytävänä niin puukantaisena kuin läpinäkyvinä ja kumisina. Puukantaiset leimat toimivat sellaisenaan, mutta läpinäkyvät ja kumiset leimasimet kaipaavat taustalle akryylipalikkaa, mihin leima kiinnitetään leimauksen ajaksi. Itselläni on useita eri kokoja erikokoisia leimoja varten - pieniä tekstileimoja varten ja niiden lisäksi kolmea eri kokoa. Suosin paksuja palikoita, joihin on helppo ottaa kiinni leimatessa. Periaatteessa mikä tahansa levy käy tähän, mutta se kannattaa olla läpinäkyvä, jotta leima on helpompi kohdistaa ja se ei saa joustaa. Siksi en suosittele CD-levykoteloiden käyttöä, mikäli haluat tarkkaa leimausjälkeä.
Kumiset leimat myydään joko pehmustettuina tai ilman pehmustetta. Pehmuste on siis tuo vaalea kerros punaisen kumin alla. Pehmustelevyjä (A4) voi osataa erikseen ja näin pehmustaa itse leimansa. Pehmuste on nimeltään ez-mount/U-mount/Cling-too riippuen vähän valmistajasta. Pehmusteen väri, paksuus ja jämäkkyys saattaa hieman vaihdella valmistajasta riippuen.
Leiman ja akryylipalikan lisäksi tarvitaan muste ja mahdollinen puhdistusaine. Musteita on vesipohjaisia (kuten esim Distress Ink tai Memento-musteet). Nämä musteet liukenevat siis veteen. Leiman voi puhdistaa helposti joko vesihanan alla tai vaikkapa kosteuspyyhkeellä. Nämä musteet liukenevat myös leimattuna veteen eli väritykseen suositellaan ei-vesipohjaisia värejä eli esim alkoholitusseja (Copic, Promarker, Touch).
Öljy- tai liuotinpohjaiset musteet taas kestävät liukenematta vettä. Öljypohjaisia musteita ovat esim Archival Ink, Brilliance tai VersaColor/VersaFine. Liuotinpohjaiset musteet ovat pysyviä musteita öljypohjaisten tavoin, mutta nämä musteet pysyvät usein myös haasteellisilla pinnoilla kuten lasilla tai muovilla. Stazon on taas liuotinpohjainen muste. Sille suosittelen oman puhdistusaineen hankintaa. Mikäli haluat värittää vesipohjaisilla väreillä, kuten vesiväreillä, akvarellitusseilla tai vesipohjaisilla musteilla valitse leimaukseen joko öljy- tai liuotinpohjainen muste.
Taputtele muste huolellisesti leimaan. Voit tehdä koeleimauksen esim suttupaperille ennen varsinaista leimausta. Valitse paperi myös sopimaan työhön. Tähän vaikuttaa paljon, miten käsittelet kuvaa leimauksen jälkeen. Tusseille sopii esim paksu 4CC-kopiopaperi tai Canson Illustration. Akvarelleilla värittäessä kannattaa valita kunnollinen vesiväripaperi esim Canson Montval. Mutta vaihtoehtoja on paljon ja kokeilemalla löydät oikean paksuisen, värisen ja tekstuurisen suosikin itsellesi.
Kohdista leima oikeaan kohtaan paperia ja paina huolellisesti. Itse leimaan usein seisten isot leimat, jotta saan tasaisen jäljen. Leimasinmusteen valinta vaikuttaa lopputulokseen. Ei ole yhtä täydellistä mustetta, joka sopisi kaikkeen työskentelyyn. Itse leimasin Stazonilla yläkulmassa olevan tytön ja Distress Ink-musteella alareunassa olevan tytön. Distress Inkin jälki ei ole ihan yhtä tarkkaa kuin Stazonin. Mikäli mustetyynyä on käytetty jo jonkin aikaa ja jälki on haalea, kannattaa harkita tyynyn täyttämistä.
Sitten värittämään kuva. Kannattaa myös käsitellä kuvan reunat. Tällä kertaa leimailin DI-musteella pitsiympyröitä reunoille. Kannattaa huomioida, että kirkkaiden akryylileimojen kanssa DI-musteen jälki on hieman rakeisempaa kuin esim kumileimojen kanssa.
Distress Ink-musteet sopivat hyvin myös reunojen käsittelyyn. Ota musteenlevittimeen tai ihan superlonpalaseen mustetta ja käsittele reunat pyörivin liikkein. Tällä kertaa käytin oranssia ja ruskeaa mustetta reunoihin.
Leimasimia on myytävänä niin puukantaisena kuin läpinäkyvinä ja kumisina. Puukantaiset leimat toimivat sellaisenaan, mutta läpinäkyvät ja kumiset leimasimet kaipaavat taustalle akryylipalikkaa, mihin leima kiinnitetään leimauksen ajaksi. Itselläni on useita eri kokoja erikokoisia leimoja varten - pieniä tekstileimoja varten ja niiden lisäksi kolmea eri kokoa. Suosin paksuja palikoita, joihin on helppo ottaa kiinni leimatessa. Periaatteessa mikä tahansa levy käy tähän, mutta se kannattaa olla läpinäkyvä, jotta leima on helpompi kohdistaa ja se ei saa joustaa. Siksi en suosittele CD-levykoteloiden käyttöä, mikäli haluat tarkkaa leimausjälkeä.
Kumiset leimat myydään joko pehmustettuina tai ilman pehmustetta. Pehmuste on siis tuo vaalea kerros punaisen kumin alla. Pehmustelevyjä (A4) voi osataa erikseen ja näin pehmustaa itse leimansa. Pehmuste on nimeltään ez-mount/U-mount/Cling-too riippuen vähän valmistajasta. Pehmusteen väri, paksuus ja jämäkkyys saattaa hieman vaihdella valmistajasta riippuen.
Leiman ja akryylipalikan lisäksi tarvitaan muste ja mahdollinen puhdistusaine. Musteita on vesipohjaisia (kuten esim Distress Ink tai Memento-musteet). Nämä musteet liukenevat siis veteen. Leiman voi puhdistaa helposti joko vesihanan alla tai vaikkapa kosteuspyyhkeellä. Nämä musteet liukenevat myös leimattuna veteen eli väritykseen suositellaan ei-vesipohjaisia värejä eli esim alkoholitusseja (Copic, Promarker, Touch).
Öljy- tai liuotinpohjaiset musteet taas kestävät liukenematta vettä. Öljypohjaisia musteita ovat esim Archival Ink, Brilliance tai VersaColor/VersaFine. Liuotinpohjaiset musteet ovat pysyviä musteita öljypohjaisten tavoin, mutta nämä musteet pysyvät usein myös haasteellisilla pinnoilla kuten lasilla tai muovilla. Stazon on taas liuotinpohjainen muste. Sille suosittelen oman puhdistusaineen hankintaa. Mikäli haluat värittää vesipohjaisilla väreillä, kuten vesiväreillä, akvarellitusseilla tai vesipohjaisilla musteilla valitse leimaukseen joko öljy- tai liuotinpohjainen muste.
Taputtele muste huolellisesti leimaan. Voit tehdä koeleimauksen esim suttupaperille ennen varsinaista leimausta. Valitse paperi myös sopimaan työhön. Tähän vaikuttaa paljon, miten käsittelet kuvaa leimauksen jälkeen. Tusseille sopii esim paksu 4CC-kopiopaperi tai Canson Illustration. Akvarelleilla värittäessä kannattaa valita kunnollinen vesiväripaperi esim Canson Montval. Mutta vaihtoehtoja on paljon ja kokeilemalla löydät oikean paksuisen, värisen ja tekstuurisen suosikin itsellesi.
Kohdista leima oikeaan kohtaan paperia ja paina huolellisesti. Itse leimaan usein seisten isot leimat, jotta saan tasaisen jäljen. Leimasinmusteen valinta vaikuttaa lopputulokseen. Ei ole yhtä täydellistä mustetta, joka sopisi kaikkeen työskentelyyn. Itse leimasin Stazonilla yläkulmassa olevan tytön ja Distress Ink-musteella alareunassa olevan tytön. Distress Inkin jälki ei ole ihan yhtä tarkkaa kuin Stazonin. Mikäli mustetyynyä on käytetty jo jonkin aikaa ja jälki on haalea, kannattaa harkita tyynyn täyttämistä.
Sitten värittämään kuva. Kannattaa myös käsitellä kuvan reunat. Tällä kertaa leimailin DI-musteella pitsiympyröitä reunoille. Kannattaa huomioida, että kirkkaiden akryylileimojen kanssa DI-musteen jälki on hieman rakeisempaa kuin esim kumileimojen kanssa.
Distress Ink-musteet sopivat hyvin myös reunojen käsittelyyn. Ota musteenlevittimeen tai ihan superlonpalaseen mustetta ja käsittele reunat pyörivin liikkein. Tällä kertaa käytin oranssia ja ruskeaa mustetta reunoihin.
sunnuntai 23. helmikuuta 2014
Pojalle
Yksinkertaiset pojille suunnatut synttärionnittelukortit kuluvat meidän perheessä parhaiten. Tämäkin kortti meni onnittelemaan poikani ystävää...
lauantai 22. helmikuuta 2014
Söpöt sukkaset
Sukkia olen tehnyt vaikka kuinka monet, mutta lähinnä vain perussukkia. Tällä kertaa kokeilin Facebookissa näkemääni mallia - Broken Seed Stitch. Malli on kyllä hyvin helppo - valkoinen ja monivärinen lanka vaihtelevat ja värillisellä langalla tehdään helmineuletta.
Mutta hennonko minä näitä sukkia käyttää?
Mutta hennonko minä näitä sukkia käyttää?
perjantai 21. helmikuuta 2014
Tyttö ja poika
Tämänkin kortin tausta on tehty gellillä. Päälle olen embossannut valkoisella kohojauheella Timpan lukon ja avaimen. Vahva tausta selvästi vaatii koholeimauksen, että kuvio näkyy selvästi. Stampotequen tyttö ja poikakin pääsivät pitkästä aikaa korttiin. Värittelin ne puolihuolimattomasti Distress Ink Markereilla.
torstai 20. helmikuuta 2014
Robin
Leimakuvien värittäminen ei ole minulle suurin intohimoni askartelussa. Mutta näin värittäen onnistunut kuvien kanssa ihan kivasti. Kuva on väritetty suoraan leimaan DI Market-tusseilla. Leimasin on Chocolade Baroquen joululeimasetista.
keskiviikko 19. helmikuuta 2014
P*skarteluhaaste #221 - Luonnos
P*skiksessa mentiin tällä viikolla Pammun tekemän luonnoksen viitoittamaa tietä. Minä käänsin hieman luonnosta ja levitin sitä neliöpohjalle.
Riihimäen tapaamisessa Elina lykkäsi kouraani Chocolade Baroquen Stempunktipu-setin ja pitihän minun päästä sitä kokeilemaan. Kortin tausta on viime syksyn gellikokeiluja ja lintu on väritetty DI-markereilla.
tiistai 18. helmikuuta 2014
Mixed mediaa Riihimäen tapaamisessa
Viime lauantai kului hyvässä seurassa Karitan järjestämässä askartelutapahtumassa Riihimäellä. Olimme liikkeellä isolla ystäväjoukolla, sillä kaikki Paperilohikäärmeen tytöt lähtivät mukaan. Olikin oikein mukava jutustella naamatusten pitkästä aikaa.
Itse päätin uudistaa muutaman kanvastaulun uuteen uskoon ja päädyin tekemään kolmea taulua yhtä aikaa. Värimaailma valikoitu vihertäväksi, koska mukaan ottamani turkoosi misti oli tukkeutunut :D metallin hohdetta lisäilin Verday-metallimaalilla. Jouduin lainailemaan Elinalta mustaa ja valkoista akryylimaalia viimeistelemään ja korjaamaan työtä. Lopputulos ei ollut ihan sitä, mitä suunnittelin, mutta ihan mukiinmenevä se kuitenkin oli.
Itse päätin uudistaa muutaman kanvastaulun uuteen uskoon ja päädyin tekemään kolmea taulua yhtä aikaa. Värimaailma valikoitu vihertäväksi, koska mukaan ottamani turkoosi misti oli tukkeutunut :D metallin hohdetta lisäilin Verday-metallimaalilla. Jouduin lainailemaan Elinalta mustaa ja valkoista akryylimaalia viimeistelemään ja korjaamaan työtä. Lopputulos ei ollut ihan sitä, mitä suunnittelin, mutta ihan mukiinmenevä se kuitenkin oli.
maanantai 17. helmikuuta 2014
Paperilohikäärme DT: Tutustuminen UTEEseen
Moni askartelija on ainakin kerran elämässään pohdiskellut blogipostauksissa esiintyvää sanaa "UTEE" ja nyt ajattelin vähän valottaa, mistä ihmeestä UTEEssa oikeastaan on kyse ja miten sitä voi käyttää.
UTEE eli Ultra Thick Embossing Enamel on suomeksi karkeajakoista kohopulveria. Sitä voi käyttää pintojen ja koristeiden tekemiseen. Sillä voi koholeimata, mutta jälki on epätarkempaa kuin hienojakoisilla kohojauheilla.
Itseltäni löytyy hyvin erilaisia UTEE-jauheita. Koristeita varten jauhetta kuluu enemmän, joten purkkikin on iso. Kaksi vasemman puolimmaista ovat kirkkaita UTEE-jauheita (Cosmic Shimmer ja Ranger). Rangerin Melt Art UTEEta saa värillisenä ja tällä kertaa kokeilin myös valkoista jauhetta koristeissa.
Cosmic Shimmerillä on myös helmiäistä sisältäviä värillisiä UTEE-jauheita pienissä purkeissa.
UTEEta voi värjätä itse ja tässä on muutama esimerkki värjäykseen käytettävistä väreistä (Ranger ja Cosmic Shimmer).
Koristeiden tekemsistä varten tarvitaan tietysti muotteja ja muotin pitää kestää kuuuutta. Parhaimpia ovat silikonimuotit (niitä voi bongailla myös kakkutarvikekaupoista...). Tässä kuvassa violetit muotit on tehty itse valmiskoristeen avulla. Rangerilla on tähän tarkoitukseen sopivaa massaa, joka kovettuu joustavaksi ilmassa. Omien muottien tekeminen on helppoa, mutta massa ei ole halpaa. Kakunkoristeille tarkoitetut muotit ovat halvempia. Myös piparimuotit tai fimomassan käsittelyyn suunnitellut metallimuotit käyvät tähän tarkoitukseen. Muoviset leivontamuotit eivät kestä pitkäaikaista UTEE-käsittelyä (varaudu että muotti hajoaa viimeistään 5 käyttökerran jälkeen tai kuvio kärsii)
UTEE-jauheen sulattamiseen pannu on toki kätevin. Itselläni on oma vaihto"pannu" eli tuo vaaleanharmaa osuus mehiläisvahaa varteen. Pannun alla pidän kestoleivinpaperia suojaamassa työpöytää. Silikoninen lasta (ja muoviset pihdit) olen ostanut ihan keittiötarvikeosastolta.
Otin ensin kokeiluun valkoisen jauheen ja sulattelin kasan jauhetta lastalla sekoitellen.
Väriä lisätään tipoittain kunnes massa on sinusta sopivan väristä. Eri värejä voi sekoitella. Valkoinen massa vaatii minusta runsaasti väriä, jos haluaa vahvan sävyn.Väritön utee värjäytyy pienemmällä määrällä väriä.
Uteesta voi tehdä koristeita niin valamalla sulaa massaa muottiin tai esim kaatamalla massaa kuumuuden kestävälle alustalle (esim kestoleivinpaperi) ja leimaamalla kumileimasimella kuvion massaan. Huom, älä käytä kirkasta leimasinta, joka ei kestä kuumaa UTEEta.
Kuumaan uteeseen voi kastaa myös koristeita, esim stanssattuja paperi/pahvikuvioita. Paperi kannattaa olla vahvempaa, jotta se kestää hyvin muodossaan. Kuumensin jälkikäteen tuon sulan kuumailmapuhaltimella ja leimasin mustalla musteella käsitellyllä leimasimella kuvion sulkaan.
Valkoisella UTEElla koristeet ovat mattapintaisia ja kirkkaalla UTEElla tehdyt koristeet ovat läpikuultavia. Siniset kuviot on taas tehty helmiäishohtoisella valmiilla Cosmic Shimmerin kohopulverilla. Käsittelin vielä valmiita kuvioita Cosmic Shimmer micajauheilla kiiltävän ja hohtavan pinnan saamiseksi.
Lopuksi heittäydyin vielä tekemään villejä kokeiluja mixed median hengessä... Taulu on käsitelty kauttaaltaan erivärisin UTEE-massoin ja helmiäisjauhein (mustaa ja väritöntä/värjättyä UTEEta). Taulun reunut kuumensin ja leimasin kultaisella musteella ja koukeroisella leimalla.